Nytårsblog
Jeg håber I alle har fået en godt start på det nye år.
I dette indlæg vil jeg skrive lidt om året der gik, og fortælle om hvad vi går i gang med som det næste.
Opgraderinger
Den største opgave i 2022 var at opgradere vores framework, få indkørt nye tekniske værktøjer, og danne os erfaring med at bruge dem.
Det var en kæmpe opgave, for Virtual Manager har rigtigt mange år på bagen, og det er sin sag at få over 15 år gammel kode til at fungere med de nyeste versioner.
Det har betydet at der ikke har været så meget tid tilovers til at lave nye ting i spillet. Det er ærgerligt, men sådan er realiteterne nu bare. Hvis vi havde lavet en masse nye ting ovenpå den gamle platform, ville det have betydet en masse spildt arbejde, som ville være nødvendigt at lave om senere.
Vi delte arbejdet op i bidder. Vi startede i januar med at opgradere vores framework, Rails, fra version 5.2 til 6.0, efterfulgt af 6.1 og derefter 7.0. Vi opgraderede også Ruby løbende til 3.0 og 3.1.
Dette arbejde tog flere måneder, og da vi var kommet så langt, mente jeg det var tid til en pause fra opgraderinger og vi begyndte herefter på det nye sponsorsystem.
Efter sponsorsystemet, fortsatte vi med en ny omgang. Denne gang var opgaven at få installeret og indkørt en lang række nye værktøjer, som de ovennævnte opgraderinger gjorde muligt.
Nyt sponsorsystem
Den største nye funktion, der kom i 2022, var det nye sponsorsystem.
Det var ret klart at det gamle sponsorsystem trængte til en opfriskning. Det var en del af spillet som størstedelen af klubberne aldrig brugte, sikkert fordi det var kedeligt og obskurt at sidde og indtaste tal i en formular, uden rigtigt at vide hvad det gik ud på. Det nye system har væsentligt bedre gameplay, og et visuelt løft med nye sponsorer og logoer til dem alle.
Og det nye sponsorsystem må siges at have været en success: Der er over 7x så mange klubber med sponsoraftaler nu, end der var før vi lancerede det nye system!
Nytårsspillet
Jeg har altid travlt i december, men i denne omgang har jeg haft ekstra travlt, da jeg har været alene på fabrikken. Begge min medarbejdere har været væk pga. ferie og orlov, fra henholdsvis midten af november og starten af december.
Det betød desværre at jeg ikke nåede at få det nye julespil lagt ud til jer inden juleferien. Det var ærgerligt, men som jeg har nævnt, så var julespillets hovedformål at være en prøveklud for de mange nye værktøjer, vi skal i gang med at bruge. At lægge det ud som et julespil, var kun en ekstra bonus, og i travlheden havde de daglige gøremål på Virtual Manager højere prioritet.
Men, vi havde selvfølgelig både VM 2022 Oddspillet og vores julekalender at hygge os med i december.
Her i løbet af den næste uges tid regner jeg dog med at jeg godt kan finde en ledig stund og få spillet op at køre - og så vil vi fortsætte med at bruge det som test-platform for nye ting i det kommende år.
2023
Fra næste uge er vi igen fuldtallige. Der bliver heldigvis ikke flere store software-opgraderinger i 2023, så nu kan vi komme i gang med mobilversionen, som jeg har talt om længe. Derudover vil vi også lave nyt personalesystem, som jeg har skrevet om før.
På nuværende tidspunkt kan jeg ikke sige præcis hvilken rækkefølge tingene kommer i. Min formodning er at vi starter med at redesigne et antal af de vigtigste og mest besøgte sider, og derefter laver det nye personalesystem - selvfølgeligt mobilvenligt fra starten af.