Hvad betyder spillernes egenskaber?

Bubbles, FC Sunnyvale Udvikler 26. september 2014, 16:43

I sidste uge lavede vi en opdatering, som giver dig langt mere detaljeret information om dine spilleres udvikling end nogensinde før.

I den forbindelse er det nærliggende, at vi endeligt får beskrevet, hvad hver egenskab rent faktisk gør i kampsimulatoren. Det har aldrig været meningen, at dette skulle være en hemmelighed; vi har blot ikke fået nedfældet en god beskrivelse indtil nu.

Fælles egenskaber

Acceleration: Bestemmer hvor hurtigt spilleren kan nå op i fart, bremse, og skifte retning.

Hurtighed: Bestemmer spillerens tophastighed.

Udholdenhed: Bestemmer hvor hurtigt spilleren taber energi i løbet af en kamp. Efterhånden som en spiller bliver træt, går det ud over hans evner. En spiller med høj udholdenhed kan bedre stå imod og også være frisk hen mod slutningen af kampen. Hvis du har en spiller på holdet med lav udholdenhed, kan det være en god ide at skifte ham ud i løbet af kampen, før han går helt død.

Lederskab: Kun relevant for holdkaptajnen, eller hans afløser. Kaptajnens lederskab giver en bonus til alle spillere på holdet.

Kampånd: Når et hold kommer bagud, har spillerne en tendens til at tabe modet, hvilket går ud over deres evner. Jo flere mål holdet er bagud, desto mere hænger de med mulen. En høj kampånd hjælper med at holdet modet oppe.

Aflevering: Bestemmer skudpræcisionen, når en spiller afleverer bolden til en medspiller. Ved aflevering, sigter spilleren efter et punkt, hvor han mener at medspilleren kan nå hen og få fat i bolden. Hvis hans aflevering er lav, er der større risiko for at han skyder forbi, og medspilleren ikke kan nå at få fat i bolden.

Markspiller-egenskaber

Afslutning: Bestemmer præcisionen og hastigheden på spillerens skud på mål. Hvis en spiller har høj afslutning vil han desuden vælge at lave mere risikable skud for at få bolden forbi målmanden - f.eks meget tæt forbi stolpen - da chancen for at han rammer rigtigt er højere. Hvis hans afslutning er meget lav vil han oftest sigte mod midten af målet, for at minimere risikoen for at ramme helt ved siden af.

Dribling: Er med til at afgøre om spilleren kan afværge et tacklings-forsøg. Når en spiller forsøger at tackle, bliver hans tackling sammenlignet med modstanderens dribling, og der tilføjes et element af tilfældighed. Der gives en lille bonus til ham, som forsøger at tackle, så hvis to spillere mødes med præcis samme tackling og dribling, så vil tacklingen lykkes oftere.

Tackling: Er med til at afgøre om spilleren lykkes med et tacklings-forsøg, som beskrevet ovenfor. Tackling afgør også hvor tæt på modstanderen spilleren skal være, før han kan forsøge at tackle. Jo højere tackling, desto længere væk fra kan han forsøge en tackling.

Dødboldsituationer: Fungerer stort set på samme måde som afslutning, og bestemmer præcision og hastighed på skud ved dødboldsituationer.

Målmands-egenskaber

Håndtering: Bestemmer hvor stor en chance målmanden har for at gribe bolden (hvis han er tæt nok på til at forsøge). Jo hurtigere bold, og jo tættere på skudet kommer fra, desto sværere er det for målmanden at gribe den.

En mod en: Fungerer på samme måde som håndtering, blot ved dødboldsituationer.

Spring: Bestemmer hvor langt og hurtigt målmanden kan springe, når han forsøger at nå bolden i det sidste splitsekund.

I luften: Bestemmer, sammen med spring, hvor tæt på bolden målmanden skal være, før han kan forsøge at gribe den. Jo højere i luften og spring, desto mere kan han strække sig for at få hænderne på bolden.

Egenskaberne er afhængige af hinanden

Når man vurderer hvilke egenskaber er vigtigst, skal man huske på, at de har indflydelse på hinanden.

F.eks er en forsvarer med meget høj tackling ikke meget værd, hvis hans acceleration og hurtighed er så lave at han aldrig når at indhente modstanderen. Modsat kan en rigtigt høj dribling kompensere, hvis f.eks en angriber ikke er særligt hurtig.

En spiller med meget høje egenskaber i næsten alt kan være meget god i starten, men hvis hans udholdenhed er for lav, dur han ikke til meget i slutningen af kampen.

Et undertippet hold vil kunne vende en kamp hen mod slutningen på ren udholdenhed og kampånd.

Jeg vil lade det være op til den enkelte manager selv at komme på flere interessante sammenhænge mellem egenskaberne.

Kommer snart som manual-afsnit

Dette var en hurtig gennemgang af alle egenskaberne. Vi arbejder på at få dem tilføjet i manualen med lidt forklarende grafik og grundlæggende tips til nye brugere.

God weekend!