Ændring af nedrykning - skævvridning

Skrevet i Generelt

FC Helvigstrup (Enok Un) 11. marts 2019, 18:35
Er jeg den eneste, der synes, at det virker skævvridende, at man har ændret nedrykningsreglerne så nr. 13 og 14 nu altid rykker ned i samme pulje, mens nr. 15 og 16 rykker ned i den anden pulje?

I den tyske 2. division har det f.eks. gjort, at pulje 1 er blevet meget stærkere end pulje 2 (og dermed langt sværere at rykke op fra), og hvis dette fortsætter, vil skævvridningen blive større og større. Jeg synes, at det var meget bedre med de tidligere regler, hvor nr. 13 og 15 rykkede ned sammen, og nr. 14 og 16 rykkede ned sammen.

Bones of Thor (Thorbone) 12. marts 2019, 01:15
Hvis nedrykningsreglerne er som du beskriver, så har man da ikke tænkt sig om.
13 + 16 skal i en pulje og 14 + 15 skal i den anden pulje.

FC Nonsense (Frost) 12. marts 2019, 01:31
Helt enig.
Men troede egentligt det havde været sådan altid.

Specielt i de lavere rækker som min. I 6 div. pulje 8 er det kun inaktive klubber og i pulje 1 kæmper de for at rykke op

Kyoto Okami FC (Bjørn) Crew 12. marts 2019, 01:34
Vidste slet ikke at det var lavet om. Men det virker da på ingen måde gennemtænkt.

Bjørnholt FC (And then what) 12. marts 2019, 01:37
Hvorfor i alverden har man overhovedet lavet det om? Syntes der blir lavet ændringer på alt for mange ting som der i grunden ikke behøver det.

Slangeby BK (Mr. Bean) 12. marts 2019, 14:00
Jeg synes også det er et udtalt problem som bliver tydeligere for hver sæson.
For at få lidt tal på de nuværende fordelinger:

Jeg er selv i 2. Division i Tyskland. Her gælder, at det gennemsnitlige VIFA-pointtal for klubber i 2. division (næstbedste række) er 34.412 for pulje 1, og 25.474 for pulje 2. Statistisk set betyder det at kun den bedste tredjedel af pulje 2 vil være i den bedste halvdel af pulje 1. I praksis betyder det at den næsthøjest placerede klub i pulje 2 faktisk har færre VIFA-point end nr. 10 i pulje 1!!! (Den "høje" middelværdi skyldes at den bedste klub i pulje 2 er meget god!)

Et andet, tilfældigt udvalgt eksempel, Grækenland:
Her er fordelingen en smule mere jævn, med middelværdierne 32.464 for pulje 1 og 28.209 for pulje 2. Men også her er skævvridningen slem, da top 2 i pulje 2 begge har færre VIFA-point end top 5 i pulje 1. Det betyder i praksis at det er sjældent at de 4 bedste klubber rykker op fra næstbedste til bedste række.

Nu ved jeg at disse tal ikke nødvendigvis giver det fulde billede på kompleksiteten i rækkerne, men det vidner klart om en tendens til at pulje 1 bliver markant hårdere end pulje 2. Dette er dybt problematisk, da det giver incitamenter til at man taber med vilje for at rykke ned i den dårlige pulje i stedet for at kæmpe for overlevelse i bedste række.
Jeg synes dette bør ændres så hurtigt som muligt, det er en kæmpe fejl i spillets konstruktion og burde kunne løses med ændring i få linjers kode.

FC Bombe Bombe (Chill) 13. marts 2019, 16:04
Har helt ærlig ikke selv lagt mærke til det

AC Wild Dogs (Tjek profilen - eller lad være) 13. marts 2019, 16:27
Det er da mærkeligt at der overhovedet er 2 puljer i 2. division. Få da halveret landene man kan spille i, fjern pulje 2 i anden division og få så nogle flere divisioner i hvert land. Det var gode tider dengang der var 7-8 divisioner smiley

tvtosport (Rasmus) 13. marts 2019, 16:29
AC Wild Dogs sagde:
Det er da mærkeligt at der overhovedet er 2 puljer i 2. division. Få da halveret landene man kan spille i, fjern pulje 2 i anden division og få så nogle flere divisioner i hvert land. Det var gode tider dengang der var 7-8 divisioner smiley
+1

FC Helvigstrup (Enok Un) 13. marts 2019, 17:52
Der har nu været to puljer i 2. division i årevis. Jeg kan faktisk ikke huske, at det ikke har været sådan, og jeg har været med siden 2007, så det bliver næppe lavet om. Jeg mener dog seriøst, at denne ændring i fordelingen af nedrykkere bør ændres snarest muligt, da det som sagt bliver værre og værre.

Så vidt jeg kan se, var første sæson med den nye nedrykningsstruktur 2019-05-sæsonen, så det er altså på bare seks sæsoner, at styrkeforholdene mellem divisionerne er ændret markant. Hvordan vil det ikke se ud, når der er gået 20 sæsoner, eller 100? Jo før det ændre, jo bedre.
Besvar