Manglende motivation for nystartede managers

Skrevet i Generelt

Don Valentiore (Don V) 30. december 2023, 02:11
Jeg ønsker at dele mine bekymringer med mine medspillere om et voksende problem i Vman, som er blevet ignoreret alt for længe. Den manglende handling har ført til færre brugere og en kedelig brugeroplevelse. Jeg håber på at starte en debat, så vi sammen kan finde de nødvendige løsninger.

1. Umuligt at være nyopstartet klub
I lighed med Fortnite har Vman oplevet, at det er blevet næsten umuligt at være ny i spillet. Den store afstand mellem nyopstartede klubber og topklubberne afskrækker nye spillere og er ekstremt demotiverende. Fortnite løste lignende udfordringer ved at introducere ændringer, såsom fjernelsen af "builds," hvilket skabte en fornyet spiloplevelse, som alle kunne finde sjov og udfordrende. Vman har intet gjort for at løse denne udfordring, som i sidste ende ødelægger spiloplevelsen for alle pga. det lave antal managers.

2. Vanvittig inflation
Det faktum, at mange klubber råder over større og større formuer, skaber en vanvittig inflation, der gør det stadig sværere at opstarte en ny klub. De seneste 10 år har vi set priserne på transfermarkedet stige astronomisk, hvilket har en demotiverende effekt på nye spillere. Når man træder ind på markedet for første gang, går der ikke mange uger, før man mister al motivation ved synet af de overvældende priser. Denne inflation bør adresseres for at skabe et mere retfærdigt og bæredygtigt økonomisk miljø for alle klubber.

3. Tid er alt for afgørende
I Vman er tid afgørende for succes, og det er netop dette aspekt, der udgør en væsentlig barriere for nye spillere. Mens spiludviklerne konstant forbedrer in-game aspekter som ungdomshold, ansættelse af personale og sponsorsystemer, har de totalt overset det mest fundamentale problem: At fastholde og motivere nye brugere. Tidligere tiltag har fokuseret på spillets mekanik, men det er nødvendigt at rette opmærksomheden mod at gøre spillet mere tilgængeligt og motiverende for nytilkomne.

Jeg skriver dette oplæg for at starte en debat omkring, hvordan vi sikre dette fantastiske spils fremtid. Jeg vil gerne starte med et handleforslag, og så håber jeg andre vil følge med og hjælpe udviklerne med at indse vigtigheden af netop dette.

Handleforslag: Opret et "Challenge-system" i stedet for de meningsløse venskabskampe, hvor alle klubber får muligheden for at udfordre andre, der rangerer højere på Vifa-ranglisten end dem selv. Den vindende klub modtager 1% af taberens formue som belønning. For at gøre denne udfordrende mekanisme attraktiv for nyopstartede klubber, vil udfordringerne foregå i et andet "univers". Her får udfordreren mulighed for at vælge en fordel til sit hold. Mulighederne for hvilke fordele man kan vælge udregnes på baggrund af forskellen på holdenes niveau. Dette kunne eksempelvis være: 3 x dit holds vurdering eller start med 3 mål. Alt sammen noget der skal gøre spillet sjovere og mere motiverende for nye klubber!

The Danish Vikings (H Hansen) 30. december 2023, 06:17
Priserne på spillere har mig bekendt ikke ændret sig, gennem de 15 år jeg har været med.
Ligeledes er muligheden for at komme igang med en ny klub, rent faktisk bleven væsentlig forbedret over et par gange.
Alle andre spil har den lille krølle, du kan "købe" dig stor. Hvilket jeg synes er super godt, at du ikke lige kan købe kredit.


Forza Anarchy (Don Corleone) 30. december 2023, 09:10
Jeg er umiddelbart meget uenig.

Jeg synes faktisk, at det er relativt let at nå langt på kort tid og derved opnå en vis form for succes, men det kræver at man gider at bruge tid på det.

Jeg startede for 8 måneder siden og har i alt beskedenhed opnået at få stablet en stabil klub på benene, som har oplevet beskeden succes. På disse 8 måneder har jeg opnået følgende:
- professionelt træningsanlæg
- Vmanlab
- Kapacitet på 20.000 på begge stadions
- opnået en 4 plads i den bedste tyrkiske liga for ungdomshold
- spillet i 2. division med mit førstehold
- har pt. en trupværdi på 130.000.000
- har en solid træner- og talentspejderstab

Ved siden af alt dette har jeg samtidig formået at:
- passe mit arbejde som folkeskolelærer
- være far til tre børn i aldere 5-13 år
- se en masse serie med kæresten

For at kunne opnå succes både som ny eller erfaren manager kræver det, at man "gider" sætte sig ind i spillet og udnytte de muligheder, der er for at tjene gode credits, hvilket der er masser af muligheder for på følgende måde:
- når du starter som ny klub for du xxx antal tusinde credits i startbonus
- opnå diverse målsætninger. Bare det at skifte lige tilfører klubben credits
- husk sponsor
- brug lidt tid på at lære transfermarkedet at kende.
- sørg for så hurtigt som muligt minimum at opgrader til lilla elller gråt træningsanlæg, så du herved kan sikre dig at dine spillere stort set kun mister værdi den opdatering hvor de er blevet et år ældre.
- husk at hente de 5 ungdomsspillere hver uge

Der er masser af andre muligheder, men det kræver, at man har tålmodighed og sætter sig ind i hvordan spiller fungerer. Det er ikke som Fortnite, hvor man bare kan game hele dagen og så derved komme i høj level. Dette spil har nogle begrænsninger, da alt i spillet sker i interaktion med andre rigtige mennesker, som derfor gør at det tager tid at opbygge en topklub.

Hvis man skulle gøre noget for at hjælpe nyoprettede klubber så kunne det være små miniturneringer blandt disse klubber med forskillige præmier på højkant. Disse præmier kunne være andet end blot credits som f.eks: opgradering at stadion eller træningsanlæg.

Forza Anarchy (Don Corleone) 30. december 2023, 09:29
Derudover skal man også være opmærksom på, at det ikke udelukkende handler om ens egne evner, når det gælder om at opnå succes i et spil som Vman, der bygger på interaktion med rigtige mennesker.
Meget at den succes man opnår afhænger af de valg, som andre managers tager:
- hvilke spillere sætter de på auktionen
- hvilke spillere vælger de at sælge og behold
- hvilke bud kommer der ind på dine spillere
- hvilken pris vælger de at sælge deres spillere for
- hvilken opstilling/taktik benytter din modstander

Vman er ikke et spil, hvor man bare kan opnå succes ved blot at spille fra morgen til aften. Det kræver, at man er sig bevidst om den implicitte elller eksplicitte interaktion, der konstant er mellem folk i spillet.


Som en sidste ting, så tror jeg også, at det er et stort problem for de nye klubber at de vil for meget alt for hurtigt. Det er ikke nødvendigt at ansætte trænere og talentspejdere den første stykke tid. Udgifterne til disse vil være alt for stor i forhold til den gavn, det giver en nyoprettet klub. Jeg kan sagtens forstå, at det kan virke tillokkende, at ville det hele, men jeg vil klart anbefale at sætte tempoet ned og angrib spillet lidt i etaper:
- Køb et billigt førstehold af spillere fra 28-31 år på auktionen
- Køb et billigt ungdomshold af spillere 19-20 år på auktionen
- Sørg altid for, at alle dine spillere er transferlistet til en værdi, som er lidt højere end du slev gav for dem. På den møde bliver alle dine spillerkøb en god investering.
- Sørg for altid at opgrader dit træningsanlæg, når muligheden opstår. Jo bedre træningsanlæg du har, jo hurtigere har du mulighed for at tjene credits
- opgrader dit stadion, når du har udsolgt på 8 i alle dine kampe. Sørg for at opgrader i etaper og ikke hele stadionet på én gang - det er ikke nødvendigt.

Merkur FC (Sir David) 30. december 2023, 09:59
Jeg tror at du er et mirakeltilfælde, som måske har været heldig med et talent eller to? ;-)

''- Sørg altid for, at alle dine spillere er transferlistet til en værdi, som er lidt højere end du slev gav for dem. På den møde bliver alle dine spillerkøb en god investering.'' - Det kræver lige at folk køber spillerne, og kommer der ikke nye klubber, som køber billige spillere, så er du på den.

Der er et økonomisk problem i spillet. Mange klubber sidder på en masse Credits som gør at de kan styre spillet mellem sig.

Jeg så en - ved ikke om det faktisk var dig? - Som skrev at han havde opnået en kæmpe økonomisk gevinst, ved at købe spillere til 1 C på auktion (til en værdi mellem 5 - 25.000) Dette kan kun lade sig gøre, ved at nye spillere kommer ind - sker dette ikke, så kan den metode ikke anvendes.

Dem som har stor økonomisk succes, har enten 1) været utrolig heldige med et eller flere talenter 2) sidder konstant på auktionsmarkedet og studerer markedet konstant 24/7 - Det er de færreste som kan det.

Man kan ikke blive økonomisk dygtig ved sponsor og billetindtægter. Kun ved auktioner. Dette skal ændres i spillet. Indtægter fra kampe og TV-rettigheder burde være de største indtægter.

Sandheden er dog bare, at hvis du ikke er en haj til auktion - som en børsmægler - så er spillet svært.

Sæt billetpriserne op og sæt sponsor pengene og TV-pengene markant op. :-)

Merkur FC (Sir David) 30. december 2023, 10:02
The Danish Vikings sagde:
Priserne på spillere har mig bekendt ikke ændret sig, gennem de 15 år jeg har været med.
Ligeledes er muligheden for at komme igang med en ny klub, rent faktisk bleven væsentlig forbedret over et par gange.
Alle andre spil har den lille krølle, du kan "købe" dig stor. Hvilket jeg synes er super godt, at du ikke lige kan købe kredit.
Men nu sker det bare at flere og flere brokker sig over spillet - specielt nye spillere - og alle bliver nedstemt af ekstremt gamle klubber, som har et forspring på 10-15 år.

Måske VMAN skal se lidt indad og ikke lade sig styre, at de gamle spillere. For når de stopper, så er spillet fallit, netop fordi man ikke hjælper nyere spillere igang.

Merkur FC (Sir David) 30. december 2023, 10:03
Don Valentiore sagde:
Jeg ønsker at dele mine bekymringer med mine medspillere om et voksende problem i Vman, som er blevet ignoreret alt for længe. Den manglende handling har ført til færre brugere og en kedelig brugeroplevelse. Jeg håber på at starte en debat, så vi sammen kan finde de nødvendige løsninger.

1. Umuligt at være nyopstartet klub
I lighed med Fortnite har Vman oplevet, at det er blevet næsten umuligt at være ny i spillet. Den store afstand mellem nyopstartede klubber og topklubberne afskrækker nye spillere og er ekstremt demotiverende. Fortnite løste lignende udfordringer ved at introducere ændringer, såsom fjernelsen af "builds," hvilket skabte en fornyet spiloplevelse, som alle kunne finde sjov og udfordrende. Vman har intet gjort for at løse denne udfordring, som i sidste ende ødelægger spiloplevelsen for alle pga. det lave antal managers.

2. Vanvittig inflation
Det faktum, at mange klubber råder over større og større formuer, skaber en vanvittig inflation, der gør det stadig sværere at opstarte en ny klub. De seneste 10 år har vi set priserne på transfermarkedet stige astronomisk, hvilket har en demotiverende effekt på nye spillere. Når man træder ind på markedet for første gang, går der ikke mange uger, før man mister al motivation ved synet af de overvældende priser. Denne inflation bør adresseres for at skabe et mere retfærdigt og bæredygtigt økonomisk miljø for alle klubber.

3. Tid er alt for afgørende
I Vman er tid afgørende for succes, og det er netop dette aspekt, der udgør en væsentlig barriere for nye spillere. Mens spiludviklerne konstant forbedrer in-game aspekter som ungdomshold, ansættelse af personale og sponsorsystemer, har de totalt overset det mest fundamentale problem: At fastholde og motivere nye brugere. Tidligere tiltag har fokuseret på spillets mekanik, men det er nødvendigt at rette opmærksomheden mod at gøre spillet mere tilgængeligt og motiverende for nytilkomne.

Jeg skriver dette oplæg for at starte en debat omkring, hvordan vi sikre dette fantastiske spils fremtid. Jeg vil gerne starte med et handleforslag, og så håber jeg andre vil følge med og hjælpe udviklerne med at indse vigtigheden af netop dette.

Handleforslag: Opret et "Challenge-system" i stedet for de meningsløse venskabskampe, hvor alle klubber får muligheden for at udfordre andre, der rangerer højere på Vifa-ranglisten end dem selv. Den vindende klub modtager 1% af taberens formue som belønning. For at gøre denne udfordrende mekanisme attraktiv for nyopstartede klubber, vil udfordringerne foregå i et andet "univers". Her får udfordreren mulighed for at vælge en fordel til sit hold. Mulighederne for hvilke fordele man kan vælge udregnes på baggrund af forskellen på holdenes niveau. Dette kunne eksempelvis være: 3 x dit holds vurdering eller start med 3 mål. Alt sammen noget der skal gøre spillet sjovere og mere motiverende for nye klubber!


Enig i at der er et økonomisk problem, som kan ødelægge spillet på sigt.

Forza Anarchy (Don Corleone) 30. december 2023, 10:29
Merkur FC sagde:
Jeg tror at du er et mirakeltilfælde, som måske har været heldig med et talent eller to? ;-)

''- Sørg altid for, at alle dine spillere er transferlistet til en værdi, som er lidt højere end du slev gav for dem. På den møde bliver alle dine spillerkøb en god investering.'' - Det kræver lige at folk køber spillerne, og kommer der ikke nye klubber, som køber billige spillere, så er du på den.

Der er et økonomisk problem i spillet. Mange klubber sidder på en masse Credits som gør at de kan styre spillet mellem sig.

Jeg så en - ved ikke om det faktisk var dig? - Som skrev at han havde opnået en kæmpe økonomisk gevinst, ved at købe spillere til 1 C på auktion (til en værdi mellem 5 - 25.000) Dette kan kun lade sig gøre, ved at nye spillere kommer ind - sker dette ikke, så kan den metode ikke anvendes.

Dem som har stor økonomisk succes, har enten 1) været utrolig heldige med et eller flere talenter 2) sidder konstant på auktionsmarkedet og studerer markedet konstant 24/7 - Det er de færreste som kan det.

Man kan ikke blive økonomisk dygtig ved sponsor og billetindtægter. Kun ved auktioner. Dette skal ændres i spillet. Indtægter fra kampe og TV-rettigheder burde være de største indtægter.

Sandheden er dog bare, at hvis du ikke er en haj til auktion - som en børsmægler - så er spillet svært.

Sæt billetpriserne op og sæt sponsor pengene og TV-pengene markant op. :-)
Jeg er skam ikke noget mirakeltilfælde. Jeg har lykkedes med at hente ét "godt" talent som blev solgt for 23 millioner, men det fik jeg først efter 4-5 måneder hvor jeg allerede havde sort træningsanlæg.

På auktionen lige pt. er der masser af spillere på mellem 25-31 år med en vurdering på +40 som kan købes for 1C med 15 minutter eller mindre tilbage. Så markedet er der, man skal bare opsøge og udnytte det.

Jeg er helt enig i at stadionindtægter og tv-rettigheder bør være højere. Det samme bør præmiepengene for at opnå høje placeringer i diverse divisioner. Præmiepengene er helt til grin.

Nej du bliver ikke økonomisk dygtig af sponsor, præmier eller billetindtægter, men det kan få din klub til at løbe rundt. Ønsker man at skabe et større økonomisk grundlag og udvikle klubben, så kræver det i sin naturlighed, at man gør en ekstra indsats og det er her, hvor spillerhandler kan gøre en kæmpe forskel for de nye klubber. Handel med spillere er en stor forudsætning for at opnå succes i Vman.

Jeg synes det er fint, at spillet har en vis sværhedsgrad, så man hele tiden kan udvikle sig som klub og ikke bare læne sig tilbage og få det hele serveret fra dag ét. De klubber som sidder på toppen med masser af credits har jo brugt +12 år på at nå dertil. Hvis man som ny klub forventer at få så stor succes inden for 3-4 år, så er Vman nok bare ikke noget for dem.

Vman er et langsigtet spil der kræver tålmodighed, hvis målsætningen er at nå til tops.

Støvsugeren (Pistræninger) 30. december 2023, 10:57
Jeg vil henvise til mine pressemeddelelser.
Det er bestemt muligt at komme langt på kort tid. Det kræver blot, at man er villig til at ofte hvad kræves.

Don Valentiore (Don V) 30. december 2023, 11:05
Forza Anarchy. Jeg er grundlæggende enig i det meget af det du skriver. Dog ser jeg det som en udfordring for spillets overlevelse, at tid er en så markant faktor, og vejen til toppen er utrolig lang. Underholdningsværdien er bare ikke særlig høj for nye klubber. Hvad er sjovt ved at erkende, at der ikke er nogen hurtig løsning til succes, men at det blot kræver tid og anstrengelse for at opnå succes? Så bliver spillet hverdagsagtigt for 99% af alle nye managere i løbet af ingen tid. Det er netop det potentielle mirakel, der motiverer og fastholder spillere. Der er kun en vej til mirakel og det er at trække et talent. Det er skal kigges mere denne vej synes jeg.
Besvar