Bachelor emne - Vinkel til gældssanering

Skrevet i Off-topic

Blaugrana DK (Kom så de hviiieee) 3. februar 2020, 21:56
Hej.
Jeg begynder snart at skrive bachelorprojekt, hvor mit emne er gældssanering. Her er jeg bare lidt fantasiløs ift. hvilken vinkel man kan kigge på.
Har tænkt på:
* Psykisk syge
* Socialt udsatte
* Gældssanering, hvor ægtefællen har en god økonomi.

I må meget gerne fyre løs

Ignotus (--) 4. februar 2020, 00:05
Hvad studie? smiley

Kunne det være interessant at kigge på gældsanering ifbm. iværksætteri? Er der tilfælde hvor de har haft en konsekvens af at hæfte personligt ved ikke at stifte et selskab.

Blaugrana DK (Kom så de hviiieee) 4. februar 2020, 06:23
Team Aries sagde:
Hvad studie? smiley

Kunne det være interessant at kigge på gældsanering ifbm. iværksætteri? Er der tilfælde hvor de har haft en konsekvens af at hæfte personligt ved ikke at stifte et selskab.
Jura/HA.JUR
Ikke nogen dum idé overhovedet!!!!!

Mussa FC (siberiaaaaaaaa) 4. februar 2020, 12:40
Jeg har nogle forslag jeg synes der er spændende:

- spillegæld (grundet alt det der har været oppe med danskespil osv.)
- partner har ikke dansk borgerskab
-gæld fremkommet af at arbejde selvstændig

KBHAVANA CF (Tak for denne gang) 5. februar 2020, 22:46
Ved ikke om det har noget med gældssanering at gøre direkte, men hvad med at se på inkasso firmaer og deres måde de får tilbage betalt gæld?

Eksempelvis: Hvis jeg skylder Telia 6000kr. for en telefon, så vil jeg på et tidspunkt ryge i inkasso. De vil forsøge at få pengene ud af mig, men hvis jeg ikke betaler dem, så går der en periode på ca. 3-5 år, så bliver gælden vist forældet og dermed er jeg "fri".

I Danmark er det kun SKAT der kan inddrive gæld fra ens konto (hvis man har en indkomst), det kan inkasso firmaer ikke.

I Norge, mener jeg det var, har man vist at ved at inddrive alt gæld gennem løn, betaler folk til tiden og firmaerne (Telia i dette eksempel) lider intet/mindre tab.
Det kan gøre at folk bliver mere bevidste omkring deres gæld, dette kunne sikkert få de dårlige betaler til at søge om gældsanering i god tid.

Prøver lige at finde links.
Edit: Dette link beskriver emnet ret godt!
https://www.avisen.dk/privat-gaeld-skal-kunne-traekkes-over-loennen_137636.aspx

Som Jura studerende, vil det kunne være spændende at se på hvilke konsekvenser en lov for private virksomheder fik lov til at tilbagebeholde løn.

Prøv eventuelt at se på samfunds-tal i Norge/Sverige efter denne lov trådte til og derefter hvordan det ser ud i Danmark og hvad man kunne forvente af det. Har det en indflydelse på BNP måske?

Blaugrana DK (Kom så de hviiieee) 7. februar 2020, 12:13
KBHAVANA CF sagde:
Ved ikke om det har noget med gældssanering at gøre direkte, men hvad med at se på inkasso firmaer og deres måde de får tilbage betalt gæld?

Eksempelvis: Hvis jeg skylder Telia 6000kr. for en telefon, så vil jeg på et tidspunkt ryge i inkasso. De vil forsøge at få pengene ud af mig, men hvis jeg ikke betaler dem, så går der en periode på ca. 3-5 år, så bliver gælden vist forældet og dermed er jeg "fri".

I Danmark er det kun SKAT der kan inddrive gæld fra ens konto (hvis man har en indkomst), det kan inkasso firmaer ikke.

I Norge, mener jeg det var, har man vist at ved at inddrive alt gæld gennem løn, betaler folk til tiden og firmaerne (Telia i dette eksempel) lider intet/mindre tab.
Det kan gøre at folk bliver mere bevidste omkring deres gæld, dette kunne sikkert få de dårlige betaler til at søge om gældsanering i god tid.

Prøver lige at finde links.
Edit: Dette link beskriver emnet ret godt!
https://www.avisen.dk/privat-gaeld-skal-kunne-traekkes-over-loennen_137636.aspx

Som Jura studerende, vil det kunne være spændende at se på hvilke konsekvenser en lov for private virksomheder fik lov til at tilbagebeholde løn.

Prøv eventuelt at se på samfunds-tal i Norge/Sverige efter denne lov trådte til og derefter hvordan det ser ud i Danmark og hvad man kunne forvente af det. Har det en indflydelse på BNP måske?
Tak for input alle sammen.
Det er meget interessant, men det her tilfælde, der er ikke så meget domspraksis på eller gældende ret, derfor vil emnet desværre ikke være så meget til fortolkning. smiley
Besvar