Hvad kan du anbefale?

Skrevet i Off-topic

Bjørnholt FC (And then what) 4. september 2019, 20:55
Her kan du anbefales alt mellem himmel og jord ligefra til et godt køb man kan gøre sig, et godt livsråd, hvilken film/serie der kan nydes, gode kombinatione af mad og drikkelse, rejsedestinationer, livs erfaringer osv, gode frarådelser er også mere end velkomne. Kom glad :-)

Mvh Bjørnholt

Gudenå FC (Blaki er god) 4. september 2019, 21:31
Jeg anbefaler at spille Vman. Det dejlig hyggelig.
Og der mange rar mensker at skrive med.
Og jeg anbefaler at gå gå tur med hund. Hvis man. Har mulighed for det.

FC Deluga (Deluga) Forum-moderator 4. september 2019, 21:58
Jeg kan bestemt anbefale sous vide.

Hvad er sous vide?
Sous vide er hvor du vacumpakker din mad, og lægger det i et vandbad, hvor man i mit vedkomne har en stav til at varme vandet op til en hvis temperatur og beholder vandet i den temperatur.

Der hvor sous vide er mest kendt er tilberedning af kød. I sidste weekend sous videde jeg en flankesteak. Kom krydderier på kødet, vacumpakkede det, og lagde det i vandbad, 57 grader, 3.5 time. Når kødet er færdigt giver man det en stege skorpe så det ser lækkert ud og kødet er dermed tilberedt. Kødet blev medium rød og var virkelig mørt lækkert.

Fordele ved sous vide
Maden bliver altid super lækker
Kødet bliver mørt og saftigt.
Nye muligheder for madlavning

Ulempe ved sous vide
Det koster lidt at komme igang.
Man skal investere i vacumpakker, sous vide stav og gerne en plastic kasse med låg.
Samt køb af vacumposer.

Hvad kan man sous vide?
Kød
Grøntsager
Kartofler til kartoffelmos
Man kan endda sous vide sovs.

Kan man lide og lave mad og vil have gæster hjem til aftensmad, så er sous vide vejen at gå.

Evt. For at finde ud af hvad det er, så tjek “sous vide everything” på Youtube.

HjerneSkaderne (Carl-Hilbert Russel) 6. september 2019, 19:01
Tegneserien Berserk. Tegnet og skrevet af Kentaro Miura den kan læses enten blot som horror-action eller som hvad den rent faktisk er - en dybt filosofisk og samfundskritisk historie der udforskelser af menneskets mørkeste sider som sammentidigt er i den klassiske forstand genialt tegnet med et hav af hyldeste til store kunstnere som eksempelvis Bosch og Escher.

Advarsel: den er stadig ikke færdig skrevet og Miura er notorisk for at tage laaaaaaaaang tid om at udgive kapitler serien har indtil videre løbet i 30 år (har selv fulgt den ~20).
Bjørnholt FC sagde:
gode frarådelser er også mere end velkomne. Kom glad :-)
FC Deluga sagde:
Jeg kan bestemt anbefale sous vide.

<snip>

Hvad kan man sous vide?
Kød
At du aldrig bruger sous vide til rødt kød. Steaks får hovedsageligt sin smag fra Maillard-reaktionen som du slet ikke kan opnå på samme niveau når du bruger sous vide. Grunden til at kødet bliver så "mørt" når du bruger sous vide er at senerne bliver nedbrudt og teksturen i kødet mere retteligt bliver "blød" istedet for mørt - der er stor forskel. Et eksempel på hvad sous vide gør ved senerne er Adrià's legendariske ret der blot var en sene tilberedt sous vide, ja intet kød blot en sene. Det er dermed ikke sagt at sous vide steaks er "dårlige", de kan blot ikke ramme samme niveau som rigtig tilberede steaks. You do you men der er en grund til at sous vide er gået mere og mere af mode i den gastronomiske verden.

Det skal dog siges at noget kød virkelig vinder ved sous vide, eksempelvis er det fantastisk til svinebryst.

Hvis du virkelig går op i mad lær at gøre det rigtigt. Din date eller gæster vil også blive mere imponeret når du rent faktisk behersker håndværket fremfor at bruge maskiner.

PS: Hvis du nogensinde blot overvejer at bruge sous vide til fisk bør du aldrig fortælle det til en kok, vi ville uden tøven finde den store kniv og kødsav frem. smiley

FC Deluga (Deluga) Forum-moderator 6. september 2019, 19:41
HjerneSkaderne sagde:
At du aldrig bruger sous vide til rødt kød. Steaks får hovedsageligt sin smag fra Maillard-reaktionen som du slet ikke kan opnå på samme niveau når du bruger sous vide. Grunden til at kødet bliver så "mørt" når du bruger sous vide er at senerne bliver nedbrudt og teksturen i kødet mere retteligt bliver "blød" istedet for mørt - der er stor forskel. Et eksempel på hvad sous vide gør ved senerne er Adrià's legendariske ret der blot var en sene tilberedt sous vide, ja intet kød blot en sene. Det er dermed ikke sagt at sous vide steaks er "dårlige", de kan blot ikke ramme samme niveau som rigtig tilberede steaks. You do you men der er en grund til at sous vide er gået mere og mere af mode i den gastronomiske verden.

Det skal dog siges at noget kød virkelig vinder ved sous vide, eksempelvis er det fantastisk til svinebryst.

Hvis du virkelig går op i mad lær at gøre det rigtigt. Din date eller gæster vil også blive mere imponeret når du rent faktisk behersker håndværket fremfor at bruge maskiner.
Jeg har aldrig sagt at jeg ikke kan lave steaks eller mad uden sous vide, jeg fortrækker bare at gøre det med sous vide, vil man hellere lave det "rigtigt" kan man altid gør det.

Jeg går ikke voldsomt op i mad lavning, men jeg kan rigtig godt lide, og jeg er heller ikke kok, jeg laver bare ud fra hvad jeg foretrækker.

Jeg har personligt været rigtig glad for at lære sous vide at kende, og derfor vil jeg også anbefale andre det, har også en kammerat som er rigtig glad for sous vide.
Om det er brugt inden for den gastronomiske verden, kan jeg ikke udtale mig om, men havde ikke forstillet mig det blev brugt indefor det, da det er en anden type madlavning, og deres grej er nok også meget anderledes end en almindelig persons grej.

Dette er ordnets forklaring på mørt kød.
"tilberedt sådan at det er blødt og let at skære over og tygge", så det jeg skriver er jo ikke direkte forkert.

Om ikke andet, skal man bare lave mad på den måde man foretrækker, og som sagt jeg er ikke kok, så kender ikke til de små "sandheder" som I kender til.

Pers LØVER (En Hovedstad - En klub) 6. september 2019, 20:17
I madverdenen kan jeg anbefale ikke at være
smags eller kalorierforskrækket.. !
Jeg scorer mange billige points...
Især hos mine 2 drenge...
Jeg har 4 hemmelige ingredienser, den første
er kærlighed til smag..
De 3 andre indgår i sauce og alt hvad der steges..
Mvh Per

HjerneSkaderne (Carl-Hilbert Russel) 6. september 2019, 20:55
FC Deluga sagde:
Jeg har aldrig sagt at jeg ikke kan lave steaks eller mad uden sous vide, jeg fortrækker bare at gøre det med sous vide, vil man hellere lave det "rigtigt" kan man altid gør det.

Jeg går ikke voldsomt op i mad lavning, men jeg kan rigtig godt lide, og jeg er heller ikke kok, jeg laver bare ud fra hvad jeg foretrækker.

Jeg har personligt været rigtig glad for at lære sous vide at kende, og derfor vil jeg også anbefale andre det, har også en kammerat som er rigtig glad for sous vide.
Om det er brugt inden for den gastronomiske verden, kan jeg ikke udtale mig om, men havde ikke forstillet mig det blev brugt indefor det, da det er en anden type madlavning, og deres grej er nok også meget anderledes end en almindelig persons grej.

Dette er ordnets forklaring på mørt kød.
"tilberedt sådan at det er blødt og let at skære over og tygge", så det jeg skriver er jo ikke direkte forkert.

Om ikke andet, skal man bare lave mad på den måde man foretrækker, og som sagt jeg er ikke kok, så kender ikke til de små "sandheder" som I kender til.
Kan godt se jeg formulerede mig lidt uheldigt.

Sous vide er et fantastisk værktøj for hjemmekokke, det levere et fint resultat meget lettere. Når man laver mad privat er det vigtigste er altid at lave det som man foretrækker, præferencer trumfer altid fisefornemme bedømmelser og de "sandheder" som du nævner. smiley

Hvis du ikke har prøvet sous vide svinebryst, så kan det anbefales. Det bliver så delicious at jeg er ligeglad med hvad chef og kritikere vil sige hvis de vidste hvad der indimellem foregår i hjemme i skadens køkken. smiley

Det var rigtig populært da El Bulli var på sit højeste men gik hurtigt af mode da Adrià lukkede. Nu bliver det mere eller mindre betragtet som dovenskab - med mindre det selvfølgelig bliver brugt i retter hvor man ganske enkelt ikke kan lave det old fashion.

Blødt vs mørt. Der er en vis tekstur forskel. du kan ane en mild fasthed kontra den fornemt bløde der nærmeste flyder gennem munden fra et sous vide tilberedt stykke kød. Det er svært at forklare, men når man har opdaget den lægger man nemt mærke til det næste gang man prøver det ene eller det andet. Tror en bedre formulering ville være at de bliver møre på forskellige måder. I et dyrt stykke kød ville det være virkelig synd at smide det gennem badet da hvad der gør kødet dyrt går tabt.

Bilmik (Mikkel Maagaard) 6. september 2019, 21:01
Jeg kan anbefalet at spiller ingress

Bjørnholt FC (And then what) 6. september 2019, 21:02
Pers LØVER sagde:
I madverdenen kan jeg anbefale ikke at være
smags eller kalorierforskrækket.. !
Jeg scorer mange billige points...
Især hos mine 2 drenge...
Jeg har 4 hemmelige ingredienser, den første
er kærlighed til smag..
De 3 andre indgår i sauce og alt hvad der steges..
Mvh Per
Husk også at lær dem at spise det grønne smiley at spise kød tit er ikke altid det bedste

Bilmik (Mikkel Maagaard) 6. september 2019, 21:03
Jeg kan anbefalet at se fodbold søndag
Besvar