Adressering af problematik vedr. manglende trænere

Skrevet i Generelt

Mida FC (Mida FC) 19. november 2021, 14:07
Hej alle,
Jeg er netop vendt tilbage efter længere tids pause og jeg kan konstatere, at det er tæt på umuligt at finde en ledig 20-x-20 træner – selv efter adskillige tricks er anvendt. Jeg vil først og fremmest slå fast, at dette ikke er et ”åh hvor har jeg det hårdt”- opslag. Men derimod et ønske om at rejse en mere general problematik vedr. måden personale genereres på. Min vurdering er at der lige nu er et mismatch mellem udbuddet og efterspørgslen på særligt 20-x-20 trænere med det resultat til følge, at det skævvrider konkurrencesituationen for de klubber der i tide og med snilde har fået anskaffet sin stab.

Jeg mindes ikke at det førhen nogensinde i min tid på VMAN har været så svært at finde en træner, som tilfældet er pt. Derfor ønsker jeg også at starte en debat om hvorvidt personalesystemet bør nytænkes. Det kunne fx være ved at skabe et incitament til at købe meget gamle stjernespillere, hvis de efterfølgende har større sandsynlighed for at blive til gode trænere. Dels vil det bringe mere virkelighed ind i spillet (typisk er det markante profiler/anførere i det virkelige liv der efterfølgende går hen og bliver top coach), og samtidig vil det skabe en større efterspørgsel efter de meget gamle spillere (som i dag ikke er særlig attraktive af hensyn til pensionsrisikoen). Denne tilføjelse mener jeg er sundt for spillet og konkurrencesituationen fordi det aktivt tvinger folk til at prioritere deres credits. Slutteligt vil det eliminerer elementet af tilfældighed/netværkseffekt/brugen af tid på personalesiden, som jeg grundlæggende ikke mener bør adskille den dygtige fra den mindre dygtige manager (måske en kontroversiel holdning?).

Personligt ser jeg 3 scenarier for mig.
1) Man kan lave et limit på antallet trænere ligesom det fx ses ved spejderne (samme begrundelse kan anvendes, som ved indførelsen af talentspejderbegrænsningen). På denne måde vil der relativt set være et mindre mismatch mellem udbud/efterspørgsel i hvert fald på den korte bane. Dog ser jeg ikke dette som en langvarig løsning fordi jeg grundlæggende ser et problem i, at måden nye trænere kommer til på, er for tilfældig. Bemærk jeg siger ikke, at gode trænere nødvendigvis skal være allemandseje eller at vi bare skal øge udbuddet af trænere, så der er nok til alle. Jeg efterspørger en bedre logik bag måden de genereres på (en form for nyt konkurrenceelement i spillet).

2) En anden løsning er naturligvis at lade det fortsætte som nu. Personligt mener jeg ikke det er sundt for spillet, da en træner i så fald vil gøres til objekt for under-bordet-aftaler enten udenom spillet i form af cash eller i form af vennetjenester/vennepriser/handelsnetværk mv. inde i selve spillet, som rent formelt holder sig inden for spillereglerne, men som rent moralsk måske er på kanten. Sagt lidt mere direkte, så kan folk der er villige til at smide en træner i bytte få lukket en væsentlig bedre handelsaftale (det er min tese i hvert fald). Jeg tænker dels på situationen nu og her, men tænker også på fremtidsperspektivet, hvor det kun må forventes at der kommer en endnu større mangel på bl.a. 20-x-20 trænere. Hvorfor? Pga. mismatchet mellem udbud/efterspørgsel og måden nye trænere genereres på – bare kig bare på udviklingen det sidste år og fremdiskonter den med 2-3 år.

3) Slutteligt kan det overvejes at lave en grundlæggende reformering af måden nyt personale genereres på. Her kommer jeg meget gerne med forslag til hvordan en sådan model kunne se ud (jeg har været lidt inde på det her i opslaget, og jeg mener grundlæggende at sandsynligheden for at gamle stjernespillere, der efterfølgende bliver til top coaches, skal være væsentlig større for at skabe et nyt konkurrenceelement i spillet). Det at ændre den grundlæggende struktur kunne også omhandle en genovervejning af den procentuelle effekt af en træners egenskaber, således at effekten af fx en 20-x-19 kontra 20-x-20 træner kunne justeres på en måde, så der også skabes et incitament til at ansætte de mindre gode trænere. Men jeg er meget åben overfor enten helt nye idéer eller udbyggende idéer, så kom endelig med dit eget take på tingene. Grundlæggende er min pointe at tilføjelsen af flere konkurrenceelementer vil være sundt for spillet. Det gælder kampmotoren, det gælder personalesiden, det gælder potentialevurdering osv. osv.

Solsbury Hill (Jigsaw) 19. november 2021, 18:16
Kræver det ikke bare lidt søgning? Efter 2,5 uge havde jeg 3 stks 20x20 trænere.

Synes ikke det er det store problem umiddelbart.

Støvsugeren (Pistræninger) 19. november 2021, 18:23
Solsbury Hill sagde:
Kræver det ikke bare lidt søgning? Efter 2,5 uge havde jeg 3 stks 20x20 trænere.

Synes ikke det er det store problem umiddelbart.
Kørte små 8000 sider igennem uden noget som helst på en aften. Jeg er bare evig taknemmelig over Thorshammer.

Solsbury Hill (Jigsaw) 19. november 2021, 18:43
Billes Lærling sagde:
Solsbury Hill sagde:
Kræver det ikke bare lidt søgning? Efter 2,5 uge havde jeg 3 stks 20x20 trænere.

Synes ikke det er det store problem umiddelbart.
Kørte små 8000 sider igennem uden noget som helst på en aften. Jeg er bare evig taknemmelig over Thorshammer.
Umiddelbart bør man blot være aktiv lidt over det hele, så falder der 20x20 af sig. Det blot et spørgsmål om hvor meget tid man bruger på det.

Man kan eventuelt starte med en 19x20 eller 20x19 til at starte med. Synes det er charmen ved spillet, at det ikke er super nemt.

Mida FC (Mida FC) 19. november 2021, 18:50
Jeg er egentlig dækket ok ind for nu, så jeg taler ikke om en specifik træner til eller fra, men om en generelt usund udvikling, hvor vi ser et skævt forhold mellem antallet af tilgængelige top trænere og antallet af folk der ønsker en top træner. Det er et problem nu og her, men især også fremover hvis udviklingen fortsætter.

Som jeg også nævner forstår jeg godt hvis man ikke ønsker at trænere bliver allemandseje og der derfor ligger et strategisk valg bag udviklingen - det kan jeg delvis se logik i. Men i så fald er mit ønske at tildelingen af trænere ikke bliver tilfældig ud fra hvem der har mest tid, men i stedet ved at reformere det nuværende personalesystem, så man har mulighed for at påvirke kvaliteten af ens træner.

Støvsugeren (Pistræninger) 19. november 2021, 19:01
Solsbury Hill sagde:
Billes Lærling sagde:
Solsbury Hill sagde:
Kræver det ikke bare lidt søgning? Efter 2,5 uge havde jeg 3 stks 20x20 trænere.

Synes ikke det er det store problem umiddelbart.
Kørte små 8000 sider igennem uden noget som helst på en aften. Jeg er bare evig taknemmelig over Thorshammer.
Umiddelbart bør man blot være aktiv lidt over det hele, så falder der 20x20 af sig. Det blot et spørgsmål om hvor meget tid man bruger på det.

Man kan eventuelt starte med en 19x20 eller 20x19 til at starte med. Synes det er charmen ved spillet, at det ikke er super nemt.
Totalt uenig, og ved jeg har mange bag mig. Er man en klub som gerne vil bruge 10 millioner + på et talent, så går en træner ikke medmindre han er 20x20, det samme med en spejder som ikke har 20 i potentiale bedømmelse.. no less than the best

Ulm Warhawks (Ulmeister) 19. november 2021, 19:04
Billes Lærling sagde:
Solsbury Hill sagde:
Kræver det ikke bare lidt søgning? Efter 2,5 uge havde jeg 3 stks 20x20 trænere.

Synes ikke det er det store problem umiddelbart.
Kørte små 8000 sider igennem uden noget som helst på en aften. Jeg er bare evig taknemmelig over Thorshammer.
Tror netop du kan takke Thorshammer for, at du intet fandt på 8000 sider smiley Han må have den ultimative teknik, ellers også bruger han god tid på det smiley

Solsbury Hill (Jigsaw) 19. november 2021, 19:05
Billes Lærling sagde:
Solsbury Hill sagde:
Billes Lærling sagde:
Solsbury Hill sagde:
Kræver det ikke bare lidt søgning? Efter 2,5 uge havde jeg 3 stks 20x20 trænere.

Synes ikke det er det store problem umiddelbart.
Kørte små 8000 sider igennem uden noget som helst på en aften. Jeg er bare evig taknemmelig over Thorshammer.
Umiddelbart bør man blot være aktiv lidt over det hele, så falder der 20x20 af sig. Det blot et spørgsmål om hvor meget tid man bruger på det.

Man kan eventuelt starte med en 19x20 eller 20x19 til at starte med. Synes det er charmen ved spillet, at det ikke er super nemt.
Totalt uenig, og ved jeg har mange bag mig. Er man en klub som gerne vil bruge 10 millioner + på et talent, så går en træner ikke medmindre han er 20x20, det samme med en spejder som ikke har 20 i potentiale bedømmelse.. no less than the best
Vi er skam helt enige, skrev også "til at starte med" :-) Som sagt, så er det ikke umuligt at finde trænere, hvis blot man kigger de rigtige steder.

Støvsugeren (Pistræninger) 19. november 2021, 19:06
Kender sågar en klub, som ikke magter at starte pga alt det bøvl med trænere..

Bjørnholt FC (And then what) 19. november 2021, 19:08
Billes Lærling sagde:
Kender sågar en klub, som ikke magter at starte pga alt det bøvl med trænere..
Og talentspejdere
Besvar