Aktie tråden

Skrevet i Off-topic

Palmeiras (Newt) 10. september 2020, 19:07
Loyals sagde:
Har intet forstand på aktier.. men da en sjov ting at prøve af haha

Saint Etienne (Billigste priser i spillet) 14. september 2020, 10:26
Soccergoals sagde:
Hvordan er folks holdninger og erfaringer med at investere i fonde?
Jeg tænker at investere 10.000 til en start. Hvad er folks erfaringer og råd til en grønskolling? smiley

Jeg er ny aktier, men vil gerne prøve det af snart. Jeg synes jeg har prøvet at sætte mig meget ind i det, men jeg tror det hele giver mere mening, når man prøver det. Jeg vil gerne investere i fonde til at starte med.

Ulm Warhawks (Ulmeister) 14. september 2020, 12:28
Soccergoals sagde:
Soccergoals sagde:
Hvordan er folks holdninger og erfaringer med at investere i fonde?
Jeg tænker at investere 10.000 til en start. Hvad er folks erfaringer og råd til en grønskolling? smiley

Jeg er ny aktier, men vil gerne prøve det af snart. Jeg synes jeg har prøvet at sætte mig meget ind i det, men jeg tror det hele giver mere mening, når man prøver det. Jeg vil gerne investere i fonde til at starte med.
Køb en passiv fond ala Nordea Invest Globale Aktier Indeks. Billig og følger bare markedet. Ret kedeligt men giver bedre afkast, end hvis du forsøger at lege aktiehaj.

Vil du investere mindre beløb løbende, så bør du overveje June, Nora eller lignende, hvor du ikke betaler kurtage.

Nørreskovens Helte (enoghalvfjerds dobbelt skudhul) 15. september 2020, 11:54
Ulm Warhawks sagde:
Soccergoals sagde:
Soccergoals sagde:
Hvordan er folks holdninger og erfaringer med at investere i fonde?
Jeg tænker at investere 10.000 til en start. Hvad er folks erfaringer og råd til en grønskolling? smiley

Jeg er ny aktier, men vil gerne prøve det af snart. Jeg synes jeg har prøvet at sætte mig meget ind i det, men jeg tror det hele giver mere mening, når man prøver det. Jeg vil gerne investere i fonde til at starte med.
Køb en passiv fond ala Nordea Invest Globale Aktier Indeks. Billig og følger bare markedet. Ret kedeligt men giver bedre afkast, end hvis du forsøger at lege aktiehaj.

Vil du investere mindre beløb løbende, så bør du overveje June, Nora eller lignende, hvor du ikke betaler kurtage.
Supplerende til sidste del af indlægget er Nordnets månedsopsparing er også et rigtig godt bud.

Saint Etienne (Billigste priser i spillet) 16. september 2020, 11:03
Tak begge to, det vil jeg prøve at kigge nærmere på smiley

FC Barcelona (Mikkel) 16. september 2020, 17:40
Ulm Warhawks sagde:

Køb en passiv fond ala Nordea Invest Globale Aktier Indeks. Billig og følger bare markedet. Ret kedeligt men giver bedre afkast, end hvis du forsøger at lege aktiehaj.

Vil du investere mindre beløb løbende, så bør du overveje June, Nora eller lignende, hvor du ikke betaler kurtage.
Det er det kedelig råd, men det er det eneste rigtige for 99.9% af almindelige mennesker.

Man kan altid sætte 80% i en index fond, 10% i nogle udvalgte aktier (køb med hjertet, ikke med hjernen) og 10% kan man yolo. Så længe man kan holde tingene adskilt så der ikke flyder midler mellem de forskellige puljer.

Man taber lige så meget til kurtage og til ÅOP, som man gør til markedet selv. Gå efter noget hvor du betaler så lidt som muligt i ÅOP, også hvis kurtage er lidt højere end ellers.

Det er f.eks. meget bedre at betale 1 x 50kr i kurtage for en investing på 5000kr med en ÅOP på 0.1% end det er at betale 0 i kurtage men have en ÅOP på 0.3% hvis du ikke flytter pengene i 5 år.

Husk at holde overblikket over omkostninger, uanset hvornår de falder.

Lige en note til tråden generelt. Husk, at er fint at snakke om aktier og investering generelt, men man må ikke opfordre direkte til køb af en specifik aktie, så vær meget påpasselig med formuleringerne. Det har ikke noget med vmans regler at gøre, men de regler der er kommet med EU's MIFID og MIFID II og delvist MAR.

Krillox FC (Emre C) 21. september 2020, 11:37
Nogen anbefalinger til hvad jeg kan investere i af aktier? Tænker at smide 15-20k smiley

FC Barcelona (Mikkel) 24. september 2020, 08:45
Krillox FC sagde:
Nogen anbefalinger til hvad jeg kan investere i af aktier? Tænker at smide 15-20k smiley
Som ovenfor anført, så kan folk ikke give dig anbefalinger til specifikke aktier, man kan kun lave generelle anbefalinger om sektor, investeringsmåde eller investeringskøretøjer.

Excelsior United (FH) 26. september 2020, 09:47
Man må ikke direkte anbefale aktier til køb i offentlige eller delvist offentligt tilgængelige chatrooms, forumer, osv. medmindre man lever op til de krav som MIFID og MIFID II sætter.

Tekst Redigeret - FC Barcelona

Saint Etienne (Billigste priser i spillet) 26. september 2020, 20:51
Excelsior United sagde:
Man må ikke direkte anbefale aktier til køb i offentlige eller delvist offentligt tilgængelige chatrooms, forumer, osv. medmindre man lever op til de krav som MIFID og MIFID II sætter.

Tekst Redigeret - FC Barcelona
Hvor står det der henne i regelsættet
Besvar