Nervøs før/under fremlæggelser

Skrevet i Off-topic

Atletico De CompaQ (Vi prøver igen) 14. december 2011, 22:44
Det gælder om at have sine ting i orden, altså har øvet det så meget i gennem, at man let kan stå og tale om det uden stikord, for så får man den følelse af, at det her er jeg sikker i, det her kan jeg godt!
Så bare vær sikker på det du vil sige, så går det uden problemer! Og ellers så bare tag det med et smil på læben, og lad være med at tænke det som noget stort! :-)

Slettet klub 14. december 2011, 22:46
Og øv det ikke inde i sig selv men foran en spejl fx. smiley

Pinnk and Blue (BordeauX United er min bedste ven) 14. december 2011, 22:58
Galaticos CF sagde:
Pinnk and Blue sagde:


nuff said.
Du ved jo ikke engang hvad nuff betyder.
lol

Girondins Bordeaux (Lasse) 15. december 2011, 00:05
Alkoholdet Boldklub sagde:
Forestil dig, at alle du fremlægger for er nøgne.


Det virkede for mig, indtil jeg fik boner på under en præsentation af Hitlers idéer!

1:30 inde i denne sang.

Find dog på dine egne jokes smiley

Uptivupti Crew (Er væk - som din kæreste) 15. december 2011, 00:39
lol, jeg har ikke set den video.

Men søde skat.... U mad?


Slettet klub 15. december 2011, 01:21
Jeg har længe selv haft problemer med rødmen under præsentationer, men for lidt tid siden fik jeg det åbenbart bedste tip i verden: Drik en halv liter iskoldt vand kort før din præsentation, og så er det tilsyneladende fysisk umuligt at blive rød i hovedet i en god rum tid. Overraskende nok virker det rent faktisk, om ikke andet så for mig.

Ellers plejer jeg at finde det beroligende, hvis jeg først får lejlighed til lige at stå et par minutter på 'scenen' og forestille mig præsentationens forløb. Dette kan for eksempel ske ved at smutte op til tavlen før læreren kommer og så stå og meditere lidt. Men det virker også, hvis du generelt bare øver dig i at stå deroppe, eksempelvis i frikvarter. Jo, det lyder banalt, men det giver en essentiel, underbevidst tryghed ved omgivelserne.

Slutteligt kunne du jo se The King's Speech for at få lidt præsentationsselvtillid. Husk på at der er mange andre, som også let bliver lidt nervøse.

Held og lykke!

Slettet klub 15. december 2011, 03:09
standard

HjerneSkaderne (Carl-Hilbert Russel) 15. december 2011, 15:43
Veteran Holdet AC sagde:
Jeg har også været inde på en hel masse andre hjemmesider og finde indlæg om nervøsitet og ligende, og mange skriver at det er en god idé at tage til psykolog eller tage medicin, men det synes jeg er lidt for overdrevet, og så langt vil jeg ikke gå. smiley
Hvis din nervøsitet er virkelig slem, er det ikke overdrevet at tage et smut forbi en psykolog eller se om egen læge vil udskrive betablokkere (den normale medicin man bruger i forbindelse med eksamens/og lignende-nervøsitet).

Slem nervøsitet, i forbindelse med eksamener og lignende, vil følge dig resten af livet hvis du ikke tager hånd om det - og hvis du ikke kan klare det selv er det absolut ingen falliterklæring at bede om hjælp. En psykolog behandling vedrørende nervøsitet kan formentlig klares på et par sessioner.

Alternativt bør din skole have en studievejleder med erfaring i netop problemer af denne type.

------------------------------------

Overordnet set er det bedste du selv kan gøre, at forberede dig virkelig virkelig godt - øv din fremlæggelse foran et par venner eller familie. Overvej hvilke typer spørgsmål der eventuelt kunne dukke op undervejs, samt find en metode mht. udenadslære der virker for dig (der er mange forskellige metoder).

Nifty trick hvis du rødmer når du for øjenkontakt er at istedet for at kigge personen i øjnene, så "kigger" du på hvad der end måtte være bag dem. Når du har lært denne teknik, vil du heller aldrig nogensinde tabe end stirrekonkurrence igen. smiley
Alkoholdet Boldklub sagde:
Men søde skat.... U mad?
lrn2meme, u mad er ikke et spørgsmål men en konklusion. U mad. ♥

Saigon SC (Andy kig profil) 15. december 2011, 15:56
Jeg har selv det samme problem. Jeg synes selv, at jeg har styr på mine stikord, men det ender med, at jeg læser op fra dem og begynder at stamme smiley
Calcio Ajaccio sagde:
Halifax Wizards sagde:
Galaticos CF sagde:
Hvis du er nervøs for at fremlægge for folk, du kender - tør jeg ikke tænke på, hvordan du vil kunne klare dig foran folk, du slet ikke kender.

Men prøv nogle af de andres råd.
For mig vil det være nemmere at fremlægge for folk jeg ikke kender. smiley
Kan du sagtens sige.

Jeg har skulle holde tale for 110 mennesker inklusiv højesteretspræsident og flere dommere. Jeg var ved at skide i bukserne før jeg skulle op.
Det kommer vel an på, hvem man fremlægger for. Jeg vil da hellere fremlægge for nogle jeg ikke kender, og jeg nok aldrig vil komme til at se igen end min klasse.

Slettet klub 15. december 2011, 15:59
Saigon SC sagde:
Jeg har selv det samme problem. Jeg synes selv, at jeg har styr på mine stikord, men det ender med, at jeg læser op fra dem og begynder at stamme smiley
Har også samme problem. I stedet for at stamme går jeg bare i stå...
Saigon SC sagde:
Det kommer vel an på, hvem man fremlægger for. Jeg vil da hellere fremlægge for nogle jeg ikke kender, og jeg nok aldrig vil komme til at se igen end min klasse.
Det er også det jeg mener. smiley
Besvar