Nervøs før/under fremlæggelser

Skrevet i Off-topic

Unfinished Business (Boycott Spillet) 16. december 2011, 14:35
Tag en flaske vand med til under fremlæggelsen. Over halvdelen af eleverne gider ikke engang at høre på hvad du siger, så de lægger nok ikke mærke til noget hvis du laver noget forkert.

Med hvis det er MEGET slemt kan du måske godt få lov til kun at fremlægge foran lærerne alene. Det gjorde en fra min klasse, og jeg går i 9. smiley

Slettet klub 16. december 2011, 14:38
Kings Of Liberty sagde:
Tag en flaske vand med til under fremlæggelsen. Over halvdelen af eleverne gider ikke engang at høre på hvad du siger, så de lægger nok ikke mærke til noget hvis du laver noget forkert.

Med hvis det er MEGET slemt kan du måske godt få lov til kun at fremlægge foran lærerne alene. Det gjorde en fra min klasse, og jeg går i 9. smiley
Det gjorde halvdelen af pigerne i min klasse. Og jeg går i 8. smiley

Slettet klub 16. december 2011, 14:40
Har lige fremlagt noget idag. Jeg plejer bare at gå op med stil, også bare kigge på mine venner, og hvis jeg bliver nervøs kigger jeg bare på det jeg fremlægger, og tænker at det bare skal overståes! smiley

Slettet klub 16. december 2011, 20:01
Tusinde tak for alle de gode svar og tips! smiley

Jeg skal fremlægge sammen med en ven i slutningen af januar eller starten af februar. Har tænkt mig at tage det som det kommer og ikke tænke så meget på det nu, men når jeg skal fremlægge vil jeg øve mit stof så meget at jeg kan det udenad, fokusere og tænke positivt. smiley

Uptivupti Crew (Er væk - som din kæreste) 16. december 2011, 20:17
HjerneSkaderne sagde:
Alkoholdet Boldklub sagde:
HjerneSkaderne sagde:
lrn2meme, u mad er ikke et spørgsmål men en konklusion. U mad. ♥
Hej karlsmart, jeg spørger om ting når jeg vil, er du med!??!
u mad. ♥
Satans, du fik mig

Uptivupti Crew (Er væk - som din kæreste) 16. december 2011, 20:17
Dealme FC sagde:
Alkoholdet Boldklub sagde:
HjerneSkaderne sagde:
lrn2meme, u mad er ikke et spørgsmål men en konklusion. U mad. ♥
Hej karlsmart, jeg spørger om ting når jeg vil, er du med!??!
Er du sej eller hvad
Jeps smiley

Slettet klub 16. december 2011, 21:33
Men hvis nu det sker at man under fremlæggelsen går kold eller man kommer til at tænke på sin nervøsitet, er der så noget man kan gøre eller fokusere på? Jeg har tænkt mig at kigge rundt i lokalet, men hvis jeg måske begynder at blive rød i hovedet eller min stemme knækker, har jeg tænkt mig at kigge på vores powerpoint skærm eller noget, så det virker som om at jeg ikke fremlægger for nogle. smiley Hvordan synes i det lyder? smiley

Bordeaux Elite (Per Thomsen - Andet stop) 16. december 2011, 23:29
Hej smiley

Har ikke læste hele tråden (orkede jeg ikke) så jeg hved ikke hvad der er skrevet og hvad der ikke er smiley

Men til sagen. Jeg er sjældent nervøs når jeg skal fremlægge, men det er der mange som er smiley Nogle af de ting jeg gør er:
  • Forbered dig rigtig godt, så du kan det du skal sige, fuldt ud.
  • Prøv at fokusere på klassen som helhed, istedet for at søge øjenkontakt med enkelte personer
  • Brug hænderne, til at "vise" hvad det er man gør. (håber det kan forstås) Men det kan få en til at slappe af.
  • Tal klart og tydeligt.
  • Vær ligeglad med hvad folk gør mens du laver dit oplæg. Hør deres ris/ros/kommentarer efter dit oplæg.
  • Hvis i har et "smartboard" så er det mange gange en god idé at have noget på det. Det har 2 fordele: 1: Det kan få folk til at vågne op 2: Det er meget afstressende/afslappende at stå og forklare hvad der er på en skærm, fordi der har du noget konkret at vise frem.
  • Før fremlæggelsen, så sid/stå og sig til dig selv, at du kan klare det. Sig dine "replikker" inde i hovedet, så du er sikre på dem.


Håber noget af det gav mening smiley


Trapzonspor (Bjarne Riis) 16. december 2011, 23:33
Veteran Holdet AC sagde:
Jeg bliver meget nervøs før og under fremlæggelser, og vi har snart projektuge, og jeg er en del bange/irriteret over at jeg muligvis bliver rød i hovedet og min stemme knækker, når jeg skal fremlægge.

Jeg har fremlagt en del gange før, og det har altid været sådan. Projektuge er dog i en ny klasse, men jeg kender allesammen rigtig godt, eftersom jeg har været der i noget tid, men hvergang jeg fremlægger bliver jeg rigtig rød i hovedet og min stemme knækker på en måde og jeg føler mig rigtig utilpas og tænker på at folk kan se det på mig og vil måske grine osv, og det er slet ikke fedt, så jeg kunne godt tænke mig at høre om andre herinde har det på samme måde eller har nogle gode råd til hvordan jeg kan blive mindre nervøs under en fremlæggelse og måske fokusere på noget andet en publikum, fordi når jeg får øjenkontakt med nogle, bliver jeg flov an en art. smiley
SVAR:
Hej du, ved hvordan du har det, og det er bestemt ikke rart at have det sådan. Jeg pleger at tænke meget på mit åndedræt og gode minder i mens, så går det nogenlunde.
Vh. Den anonyme ven. smiley

Team Evolution (Alt sælges super duper billigt) 17. december 2011, 00:00
Jeg er også rigtig nervøs ved fremlæggelser og det eneste gode råd jeg kan give dig er øv, øv, øv og øv.
Prøv at lære det i hovedet, så du så vidt som muligt ikke læser op! :-).
Besvar