Nervøs før/under fremlæggelser

Skrevet i Off-topic

Slettet klub 17. december 2011, 00:41
Bordeaux Elite sagde:
Hej smiley

Har ikke læste hele tråden (orkede jeg ikke) så jeg hved ikke hvad der er skrevet og hvad der ikke er smiley

Men til sagen. Jeg er sjældent nervøs når jeg skal fremlægge, men det er der mange som er smiley Nogle af de ting jeg gør er:
  • Forbered dig rigtig godt, så du kan det du skal sige, fuldt ud.
  • Prøv at fokusere på klassen som helhed, istedet for at søge øjenkontakt med enkelte personer
  • Brug hænderne, til at "vise" hvad det er man gør. (håber det kan forstås) Men det kan få en til at slappe af.
  • Tal klart og tydeligt.
  • Vær ligeglad med hvad folk gør mens du laver dit oplæg. Hør deres ris/ros/kommentarer efter dit oplæg.
  • Hvis i har et "smartboard" så er det mange gange en god idé at have noget på det. Det har 2 fordele: 1: Det kan få folk til at vågne op 2: Det er meget afstressende/afslappende at stå og forklare hvad der er på en skærm, fordi der har du noget konkret at vise frem.
  • Før fremlæggelsen, så sid/stå og sig til dig selv, at du kan klare det. Sig dine "replikker" inde i hovedet, så du er sikre på dem.


Håber noget af det gav mening smiley
Tak! Rigtig gode råd. smiley

Slettet klub 17. december 2011, 01:19
ellers så skal du bare lige tage en bane....

Cassiole Lions (Mikkel Eskildsen) 17. december 2011, 04:02
Vil foreslå dig at du prøver at fokusere på din vejrtrækning helt fra morgenstunden inden du skal op - dybe, ind gennem næsen og ud gennem munden - det giver en beroligende effekt. Derudover er jeg også enig i at koldt vand også hjælper rigtig godt.

Men synes ikke du skal tage det så tungt, medmindre det er sygeligt slemt - så vil jeg foreslå en psykolog som nogen allerede har sagt.
Men jeg havde det også rigtig svært med fremlæggelser, sådan set gennem hele folkeskolen, og så er der bare sket en udvikling de sidste par år, der har gjort at jeg ingen problemer har længere overhovedet. Jeg tror bare det er noget psykisk, der får folk til at tænke, at lytterne vil banke dig jorden så snart du laver en fejl - dumme tanker!

Jeg tror det kommer med alderen i takt med at man modnes :-)

Girondins Bordeaux (Lasse) 17. december 2011, 04:53
Hold nu op med det tøsefnidder smiley
Tag dig selv i "posen" og få det overstået, som en mand smiley

Miami Magic Dolphins (Barney Stinson) 17. december 2011, 12:24
Folk kan let se om man er nervøs hvis man står og roder med papirerne, så mit råd til dig er, hold dig væk fra papir og i så fald du vælger at bruge det, skal der stå MEGET lidt på det papir.

Jeg vælger altid at køre mine fremlæggelser uden papir og køre dem efter hvad jeg ved og hvad jeg kan huske. Det vigtigste med fremlæggelser er at du fremlægger det som noget du ved og forstår. Det skal forstås på den måde, at du skal kunne det så godt, at læreren hvilken dag fra nu og til evighed skal kunne tage fat i dig og så skal du kunne komme med et prompte svar. Det fungerer, hvis du øver dig på den måde, eller det gør det ihvertfald for mig. Kan du det, kan jeg slet ikke se nogen grund til at du skulle blive nervøs smiley
Besvar