Ombalancering: Økonomi

Bubbles, FC Sunnyvale Udvikler 21. februar 2017, 15:50

Det næste skridt i Projekt Ombalancering er at forbedre visse dele af klubbernes økonomi. Overordnet set drejer det sig om at undgå at en klub, som er på vej op ad rangstigen, støder på store, pludselige stigninger i sværhedsgrad og fald i indtægter, som kan få det til at føles at man stagnerer.

Derudover handler det også om at være på forkant med nogle af de indvirkninger i økonomien, som de andre ændringer i Projekt Ombalancering vil have.

Ligapræmier + TV-penge

Som det første, har vi undersøgt størrelsen og fordelingen af ligapræmier.

Lige nu kan det være problematisk at rykke op i en højere division, fordi det kan have negative konsekvenser for ens økonomi - og sådan skulle det helst ikke være.

Man kan for eksempel se på hvor meget man får ud af at ligge på 3. pladsen i 2 uger, i forhold til hvis man kommer på 2. plads, rykker op, og kun opnår en 16. plads den følgende uge.

Hvis vi bruger division 3 og 2 i den danske liga som eksempel, ser regnestykket sådan ud:

Hvis man bliver på 3. pladsen, 2 uger i træk:

2x 3. præmie i 3. division = 166.667 + 166.667 = 333.334 Credits

Hvis man opnår 2. plads i 3. division og efterfølgende når 9-16. pladsen i 2. division:

1x 1. præmie i 2. division + 0 i præmie for placering = 222.222 Credits

Dermed mister man 111.112 Credits, når man rykker op, medmindre man er i stand til at ende helt oppe på 8. pladsen i sin nye division.

Man indtjener selvfølgelig en del af det mistede, ved at man får højere tilskuertal, når man spiller kampe mod modstandere med højere VIFA rang og dermed flere supportere.

For at forbedre situationen vil vi implementere disse tiltag:

  • Præmier til 9-12. pladserne.
  • TV-penge, som gives til alle, afhængigt af antal seere til deres kampe.
  • Samlet set vil præmiesum og TV-penge give en forøgelse i alle divisioner bortset fra 1. division.

I dag ser de samlede præmiesummer for de danske divisioner således ud:

image

TV-penge afhænger af de deltagende klubbers supportere, og ligger ikke fast per division. Derfor kørte vi en simulering af hvor mange TV-penge, klubberne i de forskellige divisioner kan forvente, ud fra de supporter-antal vi ser i dag.

Derefter fandt vi frem til en ny fordeling af henholdsvis præmier og TV-penge.

              Nuværende         Ny
              præmiesum     præmiesum    TV-penge       Total

Division 1:  10,000,000     7,500,000   2,558,614    10,058,614
Division 2:   2,500,000     3,000,000   1,123,250     4,123,250
Division 3:   1,111,111     1,200,000     557,842     1,757,842
Division 4:     625,000       650,000     257,242       907,242
Division 5:     400,000       400,000     119,909       519,909
Division 6:     277,777       275,000      59,443       324,443
Division 7:     204,081       210,000      39,125       249,125
Division 8:     156,250       175,000      23,160       198,160
Division 9:     123,456       130,000      20,000       150,000
Division 10:    100,000       100,000      20,000       120,000

Grafisk ser det således ud:

image

De blå søjler er de gamle præmiesummer, og de røde er de nye præmiesummer + TV-penge.

Fordelingen af præmier til de forskellige placeringer vil se sådan ud:

1. plads:   20,0%
2. plads:   15,0%
3. plads:    9,0%
4. plads:    8,5%
5. plads:    8,0%
6. plads:    7,5%
7. plads:    7,0%
8. plads:    6,0%
9. plads:    5,5%
10. plads:   5,0%
11. plads:   4,5%
12. plads:   4,0%

For nedrykkerne - 13. til 16. plads - er der ingen præmier, men de får dog TV-penge.

Hvis vi vender tilbage til regnestykket, som viser hvor meget man mister ved at opnå 2. plads, rykke op, og derefter ende på 16. pladsen - set i forhold til at blive i sin division og opnå to 3. pladser, ser det sådan ud:

 2. div -> 1. div: -36.829 Credits
 3. div -> 2. div: -19.418 Credits
 4. div -> 3. div:  -8.519 Credits
 5. div -> 4. div:  -7.473 Credits
 6. div -> 5. div:  -6.026 Credits
 7. div -> 6. div:  -5.699 Credits
 8. div -> 7. div:  -4.674 Credits
 9. div -> 8. div:  -3.900 Credits
10. div -> 9. div:  -3.000 Credits

Tallene er baseret på præmiesummerne og de forventede TV-penge.

Læg mærke til at underskuddet ved at rykke fra 3. til 2. og komme på 16. pladsen, er reduceret fra 111.112 Credits til kun 19.418 Credits. Når underskuddet er så lille, burde det kunne dækkes af de øgede entréindtægter.

Derudover skal man nu kun være i stand til at opnå en 12. plads i sin nye division, for at præmie + TV-penge giver overskud i sig selv.

Det at det stadig giver et lille underskud i præmier/TV-penge at rykke op, og rykke ned igen med det samme, skal ses i lyset af, at der stadig skal være en grund til at kæmpe alt hvad man kan for at undgå nedrykning. Oprykningen skal være det spark bagi, som får dig til at optimere din spillertrup, stadion, taktik osv.

TV-penge gives i øvrigt også ved cup-kampe. Så får man altid noget ud af at deltage i en cup, også selvom ens første kamp foregår på udebane og man bliver slået ud med det samme af et stærkt hold.

Mere information til manageren

Når nogle managers føler at det ikke er værd at rykke op, kan det delvist skyldes at de ikke får nok information om alle deres indtægter.

Vi har erfaring for at mange managers rent faktisk ikke ved at de får præmier. Det sker fordi vi i dag kun sender en notifikation ud ved sæsonopdateringen, hvis man kommer i Top 3 i ligaen. Det vil vi ændre til at alle som får en penge-præmie får en notifikation. Derudover vil man også blive informeret om de TV-penge, man vil få i slutningen af sæsonen.

De øgede entréindtægter, man får ved at spille mod sværere modstandere, kan også være svære at forudse og reagere på, f.eks ved at ændre billetpris. Derfor vil vi tilføje information på kampoptakterne, som viser de estimerede tilskuertal, entréindtægter og TV-penge for den pågældende kamp.

Indstilling af billetpris per kamp

For at man nemmere kan udnytte de øgede tilskuerantal, når man rykker op, vil man fremover også kunne indstille billetpriser særskilt per kamp. Det vil ske på kampens optakt, og når man ændrer billetprisen, vil man selvfølgelig se en opdateret estimering af tilskuertal og indtægter med det samme.

Minimum supportere

I den lave ende af VIFA ranglisten har vi øget antallet af supportere en lille smule. Det er mest relevant for gamle klubber, som vender tilbage efter lang tids pause. De vil kunne komme hurtigere i gang igen. Nystartede klubber overtager som bekendt en bot-klub, som forinden har været aktiv i ligaerne og har derfor allerede et hæderligt antal supportere.

Sværhedsgrad for individuelle grupper

Sværhedsgraden i de forskellige lande, har indflydelse på hvor store ligapræmierne er.

Sværhedsgrad er et tal, som udregnes hver uge, og baserer sig på gennemsnittet af spillernes egenskaber i de øverste 3 divisioner i hvert land.

For eksempel er sværhedsgraden for Danmark i denne uge på 100, og for Tyskland er den på 86.

Det betyder at ligaerne i Danmark får de fulde præmiesummer, som beskrevet ovenover, og at de tyske ligaer kun får 86% af præmiesummerne.

For nogen tid siden, forbedrede vi udregningen af sværhedsgrad. Vi rettede en gammel bug, og gjorde sådan at sværhedsgraden blev udregnet ud fra de 3 øverste divisioner, i stedet for kun 1. division.

Det er dog stadig et problem at alle præmier i et helt land afgøres af gennemsnittet af de 3 øverste divisioner. I den samme division kan der f.eks sagtens være stor forskel på styrken af modstanderne i de forskellige grupper, men de vil alle give den samme præmiesum.

Derfor vil hver gruppe få sin helt egen individuelle sværhedsgrad, som baserer sig på en sammenligning af gruppens egne klubber i forhold til gennemsnittet af alle andre klubber i samme division, på tværs af alle lande.

Kompensation ved udeblevet modstander

Indimellem kan man komme ud for at møde en modstander, som ikke har nok spillere til at kunne stille et hold. I det tilfælde vinder man automatisk 3-0, men man går glip af entréindtægterne.

For at fjerne det irritationsmoment, vil vi i disse tilfælde give en kompensation, svarende til ens gennemsnitlige entréindtægter.

Man får selvfølgelig kun kompensationen, hvis kampen skulle spilles på ens eget stadion. Den klub som ikke kunne stille hold får selvfølgelig ikke nogen kompensation.


Justering af spillernes lønninger

Spillernes lønkrav baserer sig på 3 forskellige faktorer:

  1. Spillerens vurdering
  2. Spillerens grådighed (et skjult tal, som ændrer sig en smule hver gang du fornyer deres kontrakt)
  3. Klubbens supporter-antal

Ombalanceringen vil medføre nogle ændringer i fordelingen af spillere. I den lavere ende vil vi se flere mellem-gode spillere, og i den høje ende betyder de nye regler for XP og alders-relateret forfald at der på et givent tidspunkt vil være færre spillere med de højeste vurderinger. Disse ting vil få indflydelse på klubbernes økonomi, fordi spillernes lønkrav baserer sig på deres vurdering.

I den lave ende har klubberne allerede i dag svært ved at aflønne de bedste spillere, som i dag findes på fri transfer. Det problem vil blive større i fremtiden, når de værste spillere får et løft.

I toppen vil der eksistere færre spillere med vurderinger over 90 ad gangen, fordi spillerne falder i stats, når de ældes. Det vil betyde at topklubbernes lønudgifter vil falde, selvom de stadig vil besidde de bedste spillere i Virtual Manager.

Derfor vil vi justere spillernes lønninger ud fra følgende to målsætninger:

  1. De dårlige spillere omkring 10-30 i vurdering skal kræve mindre i løn for de fleste klubber.
  2. De bedste spillere omkring 90 i vurdering skal i topklubberne kræve den samme løn, som en spiller med 100 i vurdering kræver i dag.

Da lønkravene baserer sig på så mange faktorer, er det svært at visualisere ændringerne. For at gøre det mere overskueligt har jeg udregnet gennemsnittet af spillernes grådighed, og det gennemsnitlige antal supportere for klubber i divisionerne 1 til 7. Jeg vil i det følgende bruge disse gennemsnit, for at vise eksempler på hvad ændringerne betyder for klubber på forskellige niveauer.

Her er de gennemsnitlige supporter-antal for klubber i divisionerne fra 1. til 7.

          Gns.
Div.   supportere
 1       18595
 2        8460
 3        3935
 4        1880
 5        1024
 6         551
 7         355

Graferne herunder viser for hver eksempel-klub hvad en spiller med gennemsnitlig grådighed vil kræve i løn per dag, som funktion af hans vurdering.

Klik på graferne for at se dem i stor størrelse.







Som man kan se, er der ikke tale om kæmpestore omvæltninger.

Overordnet set vil lønningerne for klubber med ca. 2000 supportere og nedefter være lavere end i dag, for spillere i alle niveauer.

For klubber med omkring 19.000 supportere og opefter vil lønningerne være en smule dyrere end i dag, for at kompensere for det faktum, at de bedste spilleres maksimum-niveau sænkes, hvilket ville give lavere lønomkostninger, hvis vi ikke ændrede andet.

Da spillerlønninger er den største løbende udgiftspost i klubbernes regnskab, har den stor indflydelse på den overordnede økonomi. Derfor vil vi selvfølgelig overvåge den økonomiske situation for klubber på forskellige niveauer, efter vi ruller ombalanceringen ud. Hvis det bliver nødvendigt med justeringer, er det heldigvis nemt at ændre på lønkravsformlen.

Næste trin i ombalanceringen

Næste trin er faktisk det nemmeste: at implementere ændringerne. Det går vi i gang med nu, og jeg regner med at vi vil kunne rulle ombalanceringen ud her i foråret.

Når der er ca. en uge til at vi er færdige, vil jeg skrive et nyt blogindlæg, hvor jeg kort fortæller om udrulningsprocessen, og hvad man kan forvente sig.

Dette indlæg er en del af en serie om Projekt Ombalancering. Hvis du ikke har læst det foregående indlæg, bør du gøre det først.
  1. Visionen og planen
  2. Potentialefordeling
  3. XP og aldersrelateret forfald
  4. Simulering af en hel spiller-befolkning
  5. Økonomi (dette indlæg)
  6. Form-analyse i fysioafdelingen
  7. Indstilling af billetpris per kamp
  8. Præmier for cups og bedrifter